Hoe houd ik de bezoeker langer op mijn website?
De eerste indruk is belangrijk, ook online. Websitebezoekers scannen een site in een seconde. Elke website bezoeker kan een klant worden. Maar een concurrent op het internet is altijd maar één klik verwijdert. Hoe vergroot je deze kansen? Dat is onder andere door de bezoeker langer vast te houden op de website. Maar hoe houd je de bezoeker dan langer vast op de website?
Waar ligt de focus bij jouw website?
Wat kun je zien in een paar seconden?
Wat de bezoeker op jouw website ziet is het eerste wat in het oog springt. Benieuwd wat dat dan is? Knijp je ogen samen en kijk door je oogharen. Wat je zou moeten zien is het belangrijkste van je website. En dat is maar net waar je de focus op wilt leggen en wat je wilt bereiken. Wat verder mee speelt in die paar seconden is de sfeer en uitstraling van de website. De vormgeving, logo, de grote koppen, de afbeeldingen. Belangrijk is dus dat je website overzichtelijk en helder is. En een vormgeving heeft die de bezoeker aanspreekt. Je kunt hiervoor zorgen door een gebruiksvriendelijke website te creëren. Meer informatie over een gebruiksvriendelijke website kun je hier lezen.
Een snelle websitesscan maken.
Een goede website geeft namelijk antwoord op de volgende vragen in één oogopslag:
- Wie ben je?
- Wat doe je?
- Wat heb je te bieden?
- Waarom is deze website beter dan ‘die van de concurrent’?
Voordat je aan een website begint of je website wilt verbeteren zul je goed moet nagaan. Wat de boodschap van de website is en wat het antwoord is op de bovenstaande vragen. Om de laatste vraag te beantwoorden zul je je als bedrijf moeten onderscheiden hoe je dat kunt doen lees je het blog : Onderscheidend. Aan de hand hiervan in combinatie met goed onderzoek en een plan kun je de basis leggen voor een goede website.
De bezoeker kun je langer op de website houden door je te houden aan de volgende punten:
- Uitstraling en vormgeving die de doelgroep aanspreekt.
- Focus op de boodschap.
- Snel de juiste informatie te weergeven.
- Een gebruiksvriendelijke website.
- Overzichtelijke communicatie en een duidelijke boodschap.
- Scanbare teksten en maak gebruik van koppen, tussenkoppen en trefwoorden.
- Onderscheidende website.