Wat is een gebruiksvriendelijke website?
Een gebruiksvriendelijke website heeft een dubbele betekenis. Het kan betekenen dat de website gebruiksvriendelijk is voor de bezoeker. Maar de website kan ook gebruiksvriendelijk zijn voor de websitebeheerder. Bij web-vormgever streven we naar beide.
Belangrijk is dat de website eigenaar de website makkelijk zelf kan onderhouden. En dat de bezoeker de website als prettig en gemakkelijk ervaart.
Een gebruiksvriendelijke website voor de website beheerder.
web-vormgever maakt altijd gebruik van een content managment systeem (CMS). Een content management systeem is software dat inhoud, vormgeving en techniek los koppelt. Waardoor de inhoud (content) zonder problemen makkelijk te onderhouden is.
Vooraf word altijd met je besproken wat de wensen en eisen van de website zijn. Wil je de website zelf kunnen onderhouden of niet.
web-vormgever bied ook de mogelijkheid om de website voor u te onderhouden. Wanneer je ervoor kiest om de website zelf te onderhouden. Kun je zelf de inhoud van de pagina’s bewerken en nieuwe berichten plaatsen. Dit kan zowel foto’s teksten als video’s of muziek zijn. Wanneer je cursussen aanbied of evenementen, is er ook de mogelijkheid om een cursus of evenement zelf aan te maken.
De begeleiding voor het onderhouden van een website.
web-vormgever levert de website altijd op met een gesprek waarin uitvoerig de werking van de website word besproken. Daarnaast krijg je een handleiding aangeleverd waarin alle mogelijke bewerkingen in stappen worden uitgelegd. Wanneer je er zelf niet meer uitkomt dan kun je altijd contact met web-vormgever opnemen. Zo is het voor iedereen mogelijk om de website te onderhouden.
Een gebruiksvriendelijke website voor de bezoeker.
Wat word er verwacht van een gebruiksvriendelijke website:
- Overzichtelijk, helder en duidelijk
- Snel en overal bereikbaar op ieder scherm
- Vindbaar en bereikbaar
- Gericht op de doelgroep
- Kort, bondig en scanbare teksten
De meeste website hebben een standaard indeling. Dit zijn de algemene verwachtingen voor een website van een bezoeker. De bezoeker van de website verwacht dat de website er zo uit ziet maar herkent het ook. Dit maakt of een website wel of niet gebruiksvriendelijk is.
- Het logo is direct zichtbaar bovenin
- Het navigatiemenu staat verticaal links of bovenin horizontaal op de website
- In het menu is het mogelijk naar de homepage te gaan en naar de contactpagina
- De lettergrootte voor teksten is niet te klein en de koppen zijn groot
- Knoppen zien er uit als knoppen en links zijn herkenbaar als links
- De kleuren zijn aangepast aan wat wel en niet belangrijk is op de website