Wanneer is je bedrijf onderscheidend?
Je zou kunnen zeggen een bedrijf is onderscheidend als het bedrijf iets aanbied wat uniek is ten opzichte van zijn concurrenten.
Maar wat nou als je bedrijf hetzelfde aanbied als je concurrenten. Waarom krijgt het ene bedrijf dan toch meer klanten dan het andere bedrijf? Daar zijn natuurlijk meerdere factoren voor maar het onderscheidend zijn wil ik graag even toelichten.
Ieder bedrijf is uniek.
Ik ben er van overtuigd dat zoals ieder mens uniek is ook ieder bedrijf uniek is. Misschien niet in alle diensten of producten. Maar er zijn zoveel factoren waarop een bedrijf uniek kan zijn. Denk aan de locatie van het bedrijf, de doelgroep of de service. En wat dacht je van het personeel of de strategie van het bedrijf.
Belangrijk is dus ken je eigen bedrijf en weet waarin je goed bent of waar je anders in bent dan je concurrent.
Wat kun je met deze informatie?
Als je eenmaal hebt bepaald waarin je bedrijf uniek is, kun je hier gebruik van maken. Je kunt je nu gaan onderscheiden. Onderscheidend zijn is erg belangrijk om je sterker te maken ten opzichte van je concurrenten. Je kunt je bedrijf ook onderscheiden met een mooie uitstraling. Maar hoe zorg je dat deze informatie ook bij de doelgroep bekend word?
Uitstralen en onderscheiden.
Het is belangrijk dat je bedrijf herkenbaar is. Een huisstijl werkt mee aan de herkenbaarheid en onderscheidenheid van je bedrijf. Een huisstijl moet altijd uniek zijn ten opzichte van je concurrenten. Je huisstijl, logo en website moeten altijd op elkaar en op de visie van je bedrijf aansluiten. Daarbij moet het ook de doelgroep aanspreken.
De website onderscheidend maken.
Een website kan meewerken om je te onderscheiden van je concurrenten. Maar kijk daarmee uit. Want het onderscheidend zijn zit hem in de huisstijl, de sfeer en de inhoud van de website. En niet in de gehele website zelf.
Waarom niet? De website is voor de bezoeker, de doelgroep van je bedrijf. Websites lijken op elkaar omdat ze functioneel moeten zijn en gebruiksvriendelijk. Wanneer je totaal iets anders hebt laten ontwerpen en bouwen dan zal de bezoeker er niets meer van snappen. In plaats dat je je dan de doelgroep aanspreekt, stoot je de doelgroep dan af.
Een logische navigatie op de website is belangrijk voor de gebruiksvriendelijkheid van de website. De inhoud (content) van de website kan wel uitstralen en vertellen waarin jouw bedrijf zich onderscheid.