Help, ik heb meer klanten nodig.

Esther Aleman

klant, doelgroep, doel, bedrijfHoe genereer ik meer klanten?

Dat kreeg ik laatst als vraag van een  klant. Ken je klant, bedrijf en doel. Dat is de basis voor de juiste strategie. Het meest voorkomende doel als bedrijf zijnde is toch wel het genereren van klanten en meer producten of diensten verkopen. Kortom meer omzet genereren. Klinkt logisch en simpel maar hoe doe je dat dan? In dit blogbericht leer je meer over welk basisonderzoek ik toepas. En hoe ik het AIDA model gebruik om meer omzet te genereren.

Als basisonderzoek gebruik ik altijd het 3 stappen plan.

Stap 1. Ken je bedrijf, product of dienst! Weet wat je verkoopt, waar je voor staat, wie je bent en wat je doet. Dit is een stukje basis informatie maak dit maatwerk. Zorg dat je je onderscheid en dat de meerwaarde van je product, dienst of service duidelijk is. Noem minstens 3 punten waarom een klant bij jou moet zijn en niet bij de concurrent.

Stap 2. Ken je doel! Heel belangrijk wat is je doel. Wat wil je bereiken, in welk termijn en waar is dit op gebaseerd. Lever je meerdere producten of diensten? Dan moet je soms een doel per product of dienst bekijken. Het ene product kan bijvoorbeeld al bekend zijn bij de consument terwijl het andere product dat niet is.

Stap 3. Ken je klant! Definieer je doelgroep. Wie is je doelgroep? Heb je dit uitgezocht dan volgen de vragen je is de doelgroep bekend met je product of dienst? Is er behoefte aan het product of de dienst? En ook heel belangrijk waar bevind de doelgroep zich?

aida-websiteVan doelgroep naar klant.

Aan de hand van het onderzoek kies je een promotieplan en een mediatype. Voor een product of dienst die bekend is bij de doelgroep kun je kiezen om gebruik te maken van het AIDA model. Het AIDA model wil niet altijd werken als er nog geen bekendheid en behoefte is aan het product of de dienst. Dan moet er gekozen worden voor een thematische aanpak en moet er meer gericht worden op informeren en kennis overdragen. Het AIDA model kun je toepassen op verschillende media soorten zoals een webpagina, productpagina, een tekst zoals een artikel, persbericht, blogbericht of flyer, poster of ander promotiemateriaal.

Het AIDA model.

Dit model is een model gericht op conversie. AIDA staat voor Attention (aandacht), Interest (interesse), Desire (verlangen) en Action (actie). Deze vier letters (stappen) worden opvolgend door een persoon doorlopen bij het zien van een reclamecampagne- of uiting, website, flyer etc. Mis je een stap dan heb je grote kans dat je de doelgroep bereikt maar deze niet overgaat tot actie.
1. Wat is het? Attention: Begin bij het trekken van aandacht. Dit kan met een grote kop of een pakkend beeld.
2. Waarover gaat het? Interest: Wek interesse. Geeft in punten de informatie over het product of de dienst.
3. Wat heb ik eraan? Desire: Speel met de verlangen. Speel in op de behoefte of unieke voordelen op te sommen.
4. Wat moet ik doen? Action: Overtuig tot actie. Geef de mogelijkheid om te bestellen, contact op te nemen etc.

Hulp nodig bij het zichtbaar maken van jouw bedrijf?
Neem contact op voor een gratis adviesgesprek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Berichten die mogelijk ook interessant voor je zijn

Teksten

Het creëren van een toegankelijke website besteed aandacht aan het lettertype, alt-tags, ondertiteling en eenvoudige taal

Het niet toegestaan de teksten te kopiëren of afbeeldingen op te slaan. De afbeeldingen en teksten bevatten auteursrechten.

Vakantiesluiting

24 juli t/m 13 augustus

Web-vormgever maakt gebruik van cookies om de website te analyseren, personaliseren en te verbeteren. Door gebruik te maken van onze website stemt u hier mee in. Kijkt u voor meer informatie in onze Privacy Statement
Ga naar de inhoud