De groei en bloei van de kleine ondernemer

De groei en bloei van de kleine ondernemer

Groei zit hem niet altijd in de grootte van het bedrijf of de omzetgroei. Groeien kun je ook met een kleine onderneming.  5 jaar geleden ben ik gestart met web-vormgever. Soms heb ik met de gedachten gespeeld om van web-vormgever een groter bedrijf te maken. Maar heel cliché wij zijn groot door klein te blijven. 

Je kunt jouw onderneming laten groeien op verschillende vlakken. Dit kan in omvang door bijvoorbeeld; meer omzet, meer klanten, meer personeel en/of meer producten en diensten aan te bieden. Je begint dus wederom bij het bepalen van je doel. Waarin wil je groeien? Groeien kost geld, zeker als je wilt groeien in omvang. Door te groeien in omvang heb je kans dat je niet meer de werkzaamheden doet die je zou willen doen je krijgt dan meer de rol als directeur/manager. Ik vind het daarom belangrijk dat je van te voren goed nadenkt hoe je wilt groeien. Je kunt meer omzet draaien zonder groter te worden.

Je kunt jouw bedrijf laten groeien zonder groter te worden door…
  • de kwaliteit van het product of de dienst verbeteren
  • de werkzaamheden financieel, administratief en de werkprocessen te optimaliseren
  • meer scholing te volgen en meer vaardigheden en kennis te ontwikkelen
  • verbetering aan te brengen in de communicatie naar de klanten
  • meer naamsbekendheid op te bouwen
  • het imago van het bedrijf te verbeteren of te versterken
  • communicatie met medewerkers of partners te verbeteren

Een aantal tips

  1. Denk na of je genoeg haalt uit je bestaande klanten, ik maak hierbij graag gebruik van know, like, trust, buy en REPEAT fase. 
    Voorbeeld: Een coach geeft al jaren trainingen aan mensen met psychische klachten. Deze mensen moeten altijd aan zichzelf blijven werken. Het is dus voor deze klanten best interessant om af en toe bijvoorbeeld 1x per maand een e-mail te krijgen met een aantal tips. Of zelfs af en toe een terugkomdag voor deze klanten te organiseren. Zo blijft de band behouden tussen jou en de klant. En is het een kleine stap om weer aan de bel te trekken als er iets aan de hand is.
    Dit kost veel minder moeite dan dat je eerst de nieuwe klanten door de know, like en trust fase moet leiden.
  2. Neem tijd om jezelf en je personeel zich te laten ontwikkelen.
    Stap af en toe uit je comfortzone en kijk of je dit eigen kunt maken. Blijft op de hoogte van de nieuwe ontwikkelingen in technologie maar durf ook af en toe uit je routine te stappen
  3. Kijk goed naar de marktbehoeften en de vraag van de doelgroep.
    Groei kan alleen plaatsvinden als de marktbehoeften er zijn. Is er geen vraag dan kun je wel aanbod creëren maar dit zal je bedrijf niet doen groeien. Test dus eerst ofdat de doelgroep wel zit te wachten op bijvoorbeeld duurdere producten van betere kwaliteit. Bekijk hier ook ofdat je wel de juiste doelgroep hebt benaderd. Wellicht ben je met jouw bedrijf de huidige doelgroep ontgroeit.
  4. Wat vind de klant?
    Wellicht is het voor jou lastig te bepalen waar je jouw bedrijf in moet verbeteren. Wil je leren van je fouten of obstakels? Vraag het de klant. Door online een enquête op te zetten of persoonlijk je klant te benaderen kun je er snel achter komen waar je in jouw bedrijf nog aan moet werken.
  5. Zoek oplossingen en bekijk obstakels. Reflecteer.
    Waar zaten de knelpunten de afgelopen periode. Lopen alle marketingcampagnes goed, haken bezoekers af op een bepaald onderdeel van je website of shop? Wat kostte jouw of je medewerkers de afgelopen periode veel tijd? Hoe kan dit efficiënter? Zijn er fouten gemaakt en hoe kunnen die in de toekomst voorkomen?
Wij krijgen vaak klanten bij ons die worden geadviseerd te gaan denken als een ondernemer.

Hiermee wordt dan bedoelt dat ze te veel zelf doen en te weinig personeel hebben of te weinig uit besteden. Wij willen je als ondernemer behoeden wat wij zien graag dat je niet plezier gaat verliezen in je onderneming. Natuurlijk kun je niet leuke werkzaamheden uit besteden en moet je af en toe investeren in ontwikkelingen. Maar stel een doel en bepaal wat jezelf wilt blijven doen. Je hoeft niet groter te worden in omvang om toch te kunnen groeien.

Wil je meer omzet kunnen draaien maar wil je niet groeien in omvang? Weet je niet hoe je jouw onderneming moet laten groeien? Heb je een frisse blik en meer inzicht nodig in jouw onderneming ?

Wij helpen je graag verder! Neem contact op →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.