Leer communiceren met je doelgroep.

Esther Aleman

Communicatie is een essentiële vaardigheid die je moet beheersen om je ondernemerschap tot een succes te brengen. Communiceren is één van de eerste dingen die je leert als baby. Communicatie is niet alleen je eerste woordjes uit brabbelen maar ook leren papa en mama handgebaren en emoties herkennen, lezen en hierop inspelen. Dit geld overigens niet alleen voor kinderen maar als hond en paardeneigenaar weet ik als geen ander het belang om goed te kunnen communiceren met je dieren. Onder communicatie versta ik niet alleen het gesprek aan gaan maar ook de fysieke signalen herkennen en elkaar begrijpen. Ook zonder te praten kun je communiceren.

Verander je monoloog naar een dialoog.

Terugkomend op het ondernemerschap. Als je als ondernemer weet waar je naar toe wilt en wat je wilt bereiken dan zul je moeten gaan communiceren. Je gaat verschillende communicatiekanalen aanboren om je doelgroep te bereiken. Je promoot je diensten, wat je doet en kan en wat je unieke verkoopargumenten zijn. Je voert nu een monoloog aan je doelgroep. Maar hoe zorg je dat je doelgroep je gaat volgen en reageren op je social media pagina’s of groepen, je antwoord geven op je mailcampagnes en hoe zorg je ervoor dat ze contact met je opnemen en een dialoog met je aangaan. Dat is immers waar je naar toe wilt je wilt geen bezoekers op je website die je blogs lezen en er niets mee doen… je wilt geen 100 abonnees op je nieuwsbrief die nooit je klant zullen worden. Je wilt ten slotte je diensten verkopen daar ben je ondernemer voor geworden. Niet om hobbymatig wekelijks een blogbericht te schrijven aan bezoekers van je website.

Maar hoe dan? Hoe zorg je dat jouw monoloog veranderd in een dialoog met je doelgroep?

Leer communiceren met je doelgroep.

Om te kunnen communiceren met je doelgroep moet je leren communiceren met je doelgroep. Dit klinkt allemaal heel simpel maar dit is het absoluut niet. Je biedt namelijk een dienstverlening aan waarin je een ander iets wilt bieden wat ze zelf niet hebben, kunnen of waar jij ze bij wilt helpen. Je bent dus wat zij niet zijn. Dit betekend dat je in de huid van je doelgroep moet kruipen en deze door en door moet gaan leren kennen. Je moet weten waar ze wel en niet op zitten te wachten. Waar bevinden ze zich en wanneer en wat spreekt ze aan en wat hebben ze er voor over? Waar werken ze, wat doen ze? Wat drijft ze of waar liggen ze wakker van? Welke woorden gebruiken ze? Wat toetsen ze in om je te vinden?
Neem de tijd om ze te leren kennen maar geef ze ook de tijd om jou te leren kennen. Zorg dat ze zich vertrouwd genoeg voelen om de dialoog aan te durven gaan. En biedt ze dan op het juiste moment de kans om contact op te nemen.

Kortom leer je klant kennen. Speel met je dienst in op zijn of haar behoefte. Zorg voor doelgroepgericht taalgebruik en kies de juiste communicatiekanalen waar je doelgroep zich bevind op het juiste moment. En zorg dat je monoloog aan je doelgroep veranderd in een dialoog met een klant. Ken je de taal van je doelgroep niet goed? Ga met ze praten!

Eén reactie

  1. Dit was net wat ik nodig had. Communicatie is inderdaad belangrijk, maar door covid vindt er nu eerder digitale communicatie plaatst. Ik heb meegemaakt dat er vaker miscommunicatie was ontstaan tijdens online meetings of gesprekken. Ik kan al de punten in deze blog goed gebruiken. Dank je voor het delen van deze blog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Berichten die mogelijk ook interessant voor je zijn

Teksten

Het creëren van een toegankelijke website besteed aandacht aan het lettertype, alt-tags, ondertiteling en eenvoudige taal

Het niet toegestaan de teksten te kopiëren of afbeeldingen op te slaan. De afbeeldingen en teksten bevatten auteursrechten.

Vakantiesluiting

24 juli t/m 13 augustus

Web-vormgever maakt gebruik van cookies om de website te analyseren, personaliseren en te verbeteren. Door gebruik te maken van onze website stemt u hier mee in. Kijkt u voor meer informatie in onze Privacy Statement
Ga naar de inhoud