Leer communiceren met je doelgroep.

Leer communiceren met je doelgroep.

Communicatie is een essentiële vaardigheid die je moet beheersen om je ondernemerschap tot een succes te brengen. Communiceren is één van de eerste dingen die je leert als baby. Communicatie is niet alleen je eerste woordjes uit brabbelen maar ook leren papa en mama handgebaren en emoties herkennen, lezen en hierop inspelen. Dit geld overigens niet alleen voor kinderen maar als hond en paardeneigenaar weet ik als geen ander het belang om goed te kunnen communiceren met je dieren. Onder communicatie versta ik niet alleen het gesprek aan gaan maar ook de fysieke signalen herkennen en elkaar begrijpen. Ook zonder te praten kun je communiceren.

Verander je monoloog naar een dialoog.

Terugkomend op het ondernemerschap. Als je als ondernemer weet waar je naar toe wilt en wat je wilt bereiken dan zul je moeten gaan communiceren. Je gaat verschillende communicatiekanalen aanboren om je doelgroep te bereiken. Je promoot je diensten, wat je doet en kan en wat je unieke verkoopargumenten zijn. Je voert nu een monoloog aan je doelgroep. Maar hoe zorg je dat je doelgroep je gaat volgen en reageren op je social media pagina’s of groepen, je antwoord geven op je mailcampagnes en hoe zorg je ervoor dat ze contact met je opnemen en een dialoog met je aangaan. Dat is immers waar je naar toe wilt je wilt geen bezoekers op je website die je blogs lezen en er niets mee doen… je wilt geen 100 abonnees op je nieuwsbrief die nooit je klant zullen worden. Je wilt ten slotte je diensten verkopen daar ben je ondernemer voor geworden. Niet om hobbymatig wekelijks een blogbericht te schrijven aan bezoekers van je website.

Maar hoe dan? Hoe zorg je dat jouw monoloog veranderd in een dialoog met je doelgroep?

Leer communiceren met je doelgroep.

Om te kunnen communiceren met je doelgroep moet je leren communiceren met je doelgroep. Dit klinkt allemaal heel simpel maar dit is het absoluut niet. Je biedt namelijk een dienstverlening aan waarin je een ander iets wilt bieden wat ze zelf niet hebben, kunnen of waar jij ze bij wilt helpen. Je bent dus wat zij niet zijn. Dit betekend dat je in de huid van je doelgroep moet kruipen en deze door en door moet gaan leren kennen. Je moet weten waar ze wel en niet op zitten te wachten. Waar bevinden ze zich en wanneer en wat spreekt ze aan en wat hebben ze er voor over? Waar werken ze, wat doen ze? Wat drijft ze of waar liggen ze wakker van? Welke woorden gebruiken ze? Wat toetsen ze in om je te vinden?
Neem de tijd om ze te leren kennen maar geef ze ook de tijd om jou te leren kennen. Zorg dat ze zich vertrouwd genoeg voelen om de dialoog aan te durven gaan. En biedt ze dan op het juiste moment de kans om contact op te nemen.

Kortom leer je klant kennen. Speel met je dienst in op zijn of haar behoefte. Zorg voor doelgroepgericht taalgebruik en kies de juiste communicatiekanalen waar je doelgroep zich bevind op het juiste moment. En zorg dat je monoloog aan je doelgroep veranderd in een dialoog met een klant. Ken je de taal van je doelgroep niet goed? Ga met ze praten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.