Heeft mijn website een kennisbank of FAQ nodig?

Esther Aleman

De kennisbank

Een kennisbank is een online bibliotheek/databank waarin specifieke kennis wordt gedeeld rondom een bepaald onderwerp. Een kennisbank kun je gebruiken voor intern (leden, werknemers, partners, klanten) of extern voor alle bezoekers van je pagina. 
Een kennisbank kan er zijn in de vorm van een encyclopedie, faq, begeleidende artikelen, tutorials of handleiding.

Interne en externe kennisbank

Een interne kennisbank biedt als voordeel dat je voordeel dat alleen een bepaalde doelgroep de kennisbank tot zijn beschikking heeft. Als er informatie in staat die alleen geschikt is voor een bepaalde groep mensen of werknemers handig is.

Een externe kennisbank maakt jouw website extra informatief en hierdoor extra interessant om te bezoeken. Een kennisbank kan ook vertrouwen opwekken, je laat zien dat je kennis hebt van bepaalde zaken. Daarnaast biedt een externe kennisbank veel meerwaarde voor de SEO. Door het plaatsen van nuttige informatie die oplossingen bieden voor problemen verbeterd de gebruikservaring,

Een kennisbank opzetten

Bouw de kennisbank op met een hiërarchie. Bijvoorbeeld: Categorie > Onderwerp > Sub onderwerp > Artikel.
Zorg dat de kennisbank goed bereikbaar is en overzichtelijk. Een pluspunt is het zeker als je de kennisbank een eigen zoekfunctie geeft.

Wij werken veel met WordPress en de Pagebuilder Elementor. Een plugin die heel gemakkelijk werkt is de BetterDocs met deze plugin kun je gemakkelijk zelf een kennisbank opzetten en deze stylen met Elementor.

FAQ - Frequently Asked Questions, veelgestelde vragen

Een FAQ pagina is bedoeld om vooral heel snel de meest voorkomende vragen te beantwoorden. Je ziet hier de meest gestelde vragen op één pagina. Een FAQ kan onderdeel zijn van de kennisbank.

Een FAQ pagina opzetten

Zijn er vragen die vaak worden gesteld? Zijn er klanten die twijfelen over hun aankoop met dezelfde vraag? Dit zijn de vragen die opneemt in de FAQ pagina. Mocht je geen inspiratie hebben kijk dan is bij de concurrent of op Google wellicht zie je onderwerpen die voor jouw website ook belangrijk of van toepassing zijn.

Belangrijk is om de vragen te schrijven vanuit het perspectief van de klant/medewerker/bezoeker. Maak de antwoorden niet te lang en gebruik simpele woorden die te begrijpen zijn, ook voor iemand die niet uit het vak komt.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on google
Google+
Share on whatsapp
WhatsApp

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Berichten die mogelijk ook interessant voor je zijn

2020

2020 is voor mij wel het meest bijzondere jaar als