Toen ik in 2013 Web-vormgever oprichtte wist ik nog niet of ik verder wilde met fotografie, vormgeving, marketing, webshops en websites. Fotografie lag al lang in mijn hart. Toen ik mijn eerste fotografie opdrachten kreeg verloor ik passie en creativiteit. Ik merkte dat het niet voor mij bestemd was om in kaders en met tijdsdruk foto’s te maken. Inmiddels heb ik al heel wat fotografen met veel plezier aan het werk kunnen zetten. Met Daniella van d-eYe photography werk ik inmiddels al 6 jaar prettig samen aan diverse opdrachten.
Een fotograaf krijgt automatisch auteursrecht op al zijn foto's die voldoende origineel zijn.
Wanneer je een foto wilt gebruiken stel jezelf dan altijd de volgende vraag:
Wie heeft de foto gemaakt? En waar heb ik de foto vandaan?
Ik heb de foto van Internet
Kijk of er een licentie op de foto zit en vraag toestemming aan de eigenaar van de foto.
Wanneer u geen toestemming krijgt en u de foto toch gebruikt schend u het auteursrecht.
Ik heb de foto van een stockfoto site
Ik heb betaald voor de foto.
Bewaar dan de licentie en bekijk de voorwaarden voor het gebruik van de foto.
De afbeelding kon ik gratis downloaden. Bekijk de gratis licentie van deze afbeelding. Sommige sites hebben extra voorwaarden.
Ik ben zelf de fotograaf
Check of er geen portret- of merkrechten op de foto zitten. Heb jezelf een originele foto gemaakt of heb je deze nagemaakt. Als er werk te herkennen is dan dien je toestemming te hebben van de maker van dit werk.
Ik ben zelf niet de fotograaf
Vraag toestemming aan de fotograaf en maakt goede afspraken
Problemen uit de praktijk
De afgelopen jaren heb ik ook genoeg meegemaakt met betrekking tot auteursrechten. Bij het gebruik van aangeleverde foto’s voor vormgeving of websites geef ik van te voren duidelijk aan dat er toestemming moet zijn van de fotograaf. Toch gaat het wel eens mis.
Een veel voorkomend argument is dat er wordt gedacht dat als een foto op meerdere sites gebruikt wordt dat hij dat het dan vast geen bezwaar is als hij ook mijn site gebruikt wordt.
We maken het ook nog regelmatig mee dat verenigingen of stichtingen er vanuit gaan omdat ze geen winstoogmerk hebben of geen commerciële activiteiten en er niets aan verdienen de foto’s wel mogen gebruiken.
Helaas hebben wij in persberichten voor klanten ook wel eens foto’s ontvangen zonder toestemming van de fotograaf.
Het gekste wat ik tot nu toe heb meegemaakt is dat een andere fotograaf één van onze foto’s had gebruikt in zijn eigen portfolio. Hij had ons watermerk eraf gesneden en zijn eigen naam erop gezet. Dit was wel een hele brutale actie.
Voor de fotograaf
Hoe vervelend het ook is als je foto zonder toestemming wordt gebruikt. Er blijft nog veel onwetendheid, behandel een ander met respect en stuur niet meteen een factuur.
Ik heb vaak zat klanten aan de telefoon gehad die zich rot schrokken. Ik heb ineens een factuur ontvangen van een fotograaf die zegt dat ik zijn foto heb gebruikt. Maar het is maar één foto en de factuur bedraagt 1000 euro.
Ook een fotograaf wil brood op de plank daar zal ik altijd begrip voor hebben.
Er zit echter wel verschil in de manier van benaderen. Zo bel of mail ik altijd de partij die een auteursrecht schendt. Ik geef ze dan de tijd om de content te verwijderen en benadruk dat ze zonder toestemming content hebben gebruikt. En als ze de content blijvend willen gebruiken dat er een factuur volgt. Er zijn diverse respectvolle manieren om tot een overeenkomst te komen.
Wat lastiger is het natuurlijk als je een kantoor binnenloopt en je foto is over de hele muur behangen. Een folder is gedrukt met één van jouw foto’s. Toch valt er meestal wel tot een overeenkomst te komen. Ga in gesprek en sta open voor suggesties. Iedereen kan fouten maken.