Teksten

Esther Aleman

Wanneer je de website wil laten voldoen aan de nieuwe Europese wet EAA (European Accesibility Act) dan kun je een aantal punten afwerken. De komende blogs gaan we aandacht besteden aan de verschillende punten waaraan de website moet voldoen. In dit blog het tweede punt tekst.

1. Letterype

Bij het ontwerpen van een website is het kiezen van het juiste lettertype niet alleen een esthetische overweging, maar het speelt ook een cruciale rol in de toegankelijkheid voor alle gebruikers. Hier zijn enkele belangrijke overwegingen met betrekking tot lettertypen en website toegankelijkheid.

  1. Leesbaarheid. Het gekozen lettertype moet gemakkelijk leesbaar zijn, zowel op desktop als op mobiele apparaten. Vermijd sierlijke of decoratieve lettertypen die de leesbaarheid kunnen verminderen.
  2. Grootte en Interlinie Ruimte. Zorg ervoor dat de lettergrootte groot genoeg is om comfortabel te lezen, vooral voor mensen met een verminderd zicht. Een minimale lettergrootte van 16 pixels wordt vaak aanbevolen. Daarnaast is het instellen van een geschikte interlinie ruimte belangrijk om de tekst goed te onderscheiden en de leesbaarheid te verbeteren.
  3. Contrast en Kleurgebruik. Het contrast tussen tekst en achtergrond is van vitaal belang. Kies kleuren die een sterk contrast bieden om de tekst goed zichtbaar te maken. 
  4. Flexibiliteit in Lettertypekeuze. Bied gebruikers de mogelijkheid om het lettertype aan te passen op basis van hun voorkeuren. 
  5. Ondertiteling en Alternatieve Tekst. Als je afbeeldingen met tekst gebruikt, zorg er dan voor dat deze tekst ook beschikbaar is in de vorm van alternatieve tekst voor schermlezers. Lees hierover meer in het volgende kopje.

2. Alternatieve tekst / Alt-tekst

Afbeeldingen zijn een integraal onderdeel van de website. Maar voor mensen met een visuele beperking zijn ze niet of slecht zichtbaar. Hiervoor is de Alt tags die je aan een afbeelding kunt toevoegen essentieel. Alt-tekst staat voor alternatieve tekst. De tekstuele omschrijving van een afbeelding. Deze tekst wordt zichtbaar als een afbeelding om bepaalde redenen niet zichtbaar is dit kan om de volgende redenen:

  • De afbeelding wordt niet geladen
  • De omschrijving voor zoekmachines
  • Website toegankelijkheid

 Wanneer iemand blind is of slechtziend dat de afbeelding voor hem/haar niet zichtbaar is. Ze gebruiken dan hulpprogramma’s om een tekst op een pagina te kunnen begrijpen. De afbeelding wordt dan als omschrijving voorgelezen. Deze omschrijving is de alt tekst. 

Alternatieve tekst die kan worden toegevoegd aan een afbeelding, in dit voorbeeld via afbeelding bewerken in WordPress

3. Ondertiteling voor Video's

Wanneer er door personen gesproken wordt in een video is het aan te bevelen om de video te ondertitelen. Het toevoegen van ondertiteling maakt je video’s toegankelijk voor doven en slechthorenden. Daarnaast hebben veel mensen hun geluid niet aan staan als ze een website bezoeken. Veel platforms bieden eenvoudige tools om ondertiteling toe te voegen, dus het is een kleine moeite met grote voordelen.

4. Eenvoudige taal

Het gebruik van eenvoudige taal op je website is niet alleen gunstig voor mensen met cognitieve beperkingen, maar het verbetert ook de algehele gebruikerservaring. Vermijd jargon en complexe zinsstructuren. 

  • Gebruik korte zinnen en vermijd bijzinnen.
  • Houd de inhoud duidelijk en beknopt. 
  • Vermijd vaktaal en technische termen, als het niet anders kan, leg dan de woorden goed uit.
  • Schrijf in actieve vorm.
  • Verdeel de tekst in alinea’s met tussenkopjes.
  • Zorg ervoor dat de tekst ook te begrijpen is voor mensen die kleuren niet goed zien. Een simpel voorbeeld: ‘Vul de groen gekleurde velden in’. Als iemand kleurenblind is kan deze de velden niet invullen.

Een goed gestructureerde website vergemakkelijkt de navigatie voor alle gebruikers. Gebruik consistente koppen en sub koppen om de hiërarchie van je inhoud aan te geven. 

Het creëren van een toegankelijke website niet alleen een kwestie van naleving van richtlijnen, maar het is ook een investering in het vergroten van je publiek. Door aandacht te besteden aan elementen zoals lettertype, alt-tags, ondertiteling en eenvoudige taal, maak je je website voor iedereen toegankelijk en draag je bij aan een meer inclusieve online wereld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Berichten die mogelijk ook interessant voor je zijn

Update van Google.

Generative AI in Google Search: Laat Google het zoekwerk voor je doen. Is jouw website hierop voorbereid?

Lokale SEO

Wat is Lokale SEO? Lokale zoekmachineoptimalisatie richt zich op het

Het niet toegestaan de teksten te kopiëren of afbeeldingen op te slaan. De afbeeldingen en teksten bevatten auteursrechten.

Vakantiesluiting

01 juni t/m 30 juni

Web-vormgever maakt gebruik van cookies om de website te analyseren, personaliseren en te verbeteren. Door gebruik te maken van onze website stemt u hier mee in. Kijkt u voor meer informatie in onze Privacy Statement
Ga naar de inhoud