Ruim 2,5 jaar geleden werd Google Analytics 4 geïntroduceerd. Google Analytics Universal was toen al meer dan 12 jaar oud. Het was hoog tijd dat er een nieuwe gebruiksvriendelijkere Analytics werd ontwikkeld.
Op 16 maart kondigde Google aan in een blog dat het nu dan echt tijd wordt om over te gaan op Google Analytics 4. Vanaf 1 juli 2023 worden er geen standaard Universal Analytics-property’s meer verwerkt. Vanaf 1 oktober 2023 stoppen Universal Analytics 360-property’s met de verwerking van nieuwe hits. Meer informatie
Wat is het verschil tussen Google Analytics Universal en Google Analytics 4
Het verschil tussen Universal en GA4 is het meetmodel. Waar Univeral bij een meting gebruik maakte van sessies en paginaweergaven maakt GA4 gebruik van gebeurtenissen en parameters.
Dit is de meest toegevoegde waarde van GA4 maar omdat je deze datamodellen niet met elkaar kunt vergelijken kan de huidige data niet worden meegenomen naar de nieuwe versie. Er moet dus echt een overstap worden gemaakt. Dankzij deze nieuwe manier van meten ligt de nadruk niet op het aantal websitebezoeken maar op de interacties en bezoekers.
Wanneer moet ik overstappen naar Google Analytics 4?
Het is nog niet direct nodig om over te stappen. Maar wij adviseren het wel. Wanneer je nu overstapt kun je namelijk Universal Analytics nog actief laten meten naast de Google Analytics 4. Nu upgraden betekent dat je alvast historische data in Google Analytics 4 gaat opbouwen voor het moment dat je wil overstappen.
Klanten die een onderhoudscontract hebben lopen bij
Web-vormgever worden voor 1 juli 2022 voorzien van een Google Analytics 4-property. Zodat we al een jaar data kunnen verzamelen in deze nieuwe versie.
Hoe stap ik over naar Google Analytics 4?
Google heeft een uitgebreid helpcentrum waar je veel informatie kunt vinden. Kom je er niet uit neem dan contact op met een specialist.