De onzichtbare reCAPTCHA

Esther Aleman
Esther Aleman

Door je contactformulieren met reCAPTCHA te beveiligen voorkom je veel spamreacties. Een reCAPTCHA dat is toch zo’n vraag of puzzel die de bezoeker moet beantwoorden alvorens de klant op verzenden kan drukken? Dat klopt de eerdere versies van de reCAPTCHA vereisten interactie van de bezoeker met de komst van de reCAPTCHA V3 is dit niet meer nodig.  

Een bezoeker of een Spambot

Het woord bot is afkomstig van het woord robot. De robot is in dit geval een stukje software wat geschreven is om grote hoeveelheden ongewenste e-mailberichten te versturen. Zoals ongewenste inhoud/reclame in contactformulieren. Als een bot hiermee succes heeft zal deze hiermee doorgaan totdat het formulier beveiligd is of wordt verwijderd.

CAPTCHA

Een CAPTCHA is een beveiligingsmaatregel die ervoor zorgt dat jouw contactformulier door een mens wordt ingevuld. Door de CAPTCHA kun je vaak makkelijk integreren. Met deze integratie voorkom je dat een bot of script het formulier misbruikt om spam te versturen. 

CAPTCHA is de afkorting van Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart

reCAPTCHA

Het verschil tussen de reCAPTCHA en de CAPTCHA is dat de CAPTCHA een interactie vereist. De ReCAPTCHA is van Google en ontwikkeld in 3 versies waarvan de eerste twee versies interactie vragen en een beetje achterhaald zijn. 

De nieuwste versie v3 ontwikkeld in 2018 kan door enkele factoren meten of je een gebruiker of een bot bent.

Dit meten gebeurd automatisch door de score die je van deze beveiliging krijgt. Deze wordt bepaald middel van het IP-adres, surfgedrag geschiedenis van het browsen en hoe je de website inlaad. 

Hoe activeer ik de reCAPTCHA v3?

  1. Maak een API sleutel aan via het admin console van Google reCAPTHA. Deze sleutel maakt een koppeling tussen de reCAPTCHA en de website. Ga naar het admin console →
  2. Vul een label in, kies het reCAPTCHA-type v3, vul je domeinnaam in en accepteer de servicevoorwaarden. 
  3. Als je op verzenden drukt zie je nu twee sleutels staan deze moet je kopppelen aan je website.
  4. Heb je een WordPress site en maak je gebruik van Contact Form 7 dan vind je hier de uitleg hoe je de integratie kunt koppelen. 
    Maak je gebruik van Elementor formulieren dan vind je deze uitleg in deze handleiding.
    De meeste formulieren hebben inmiddels een eigen mogelijkheid om de reCAPTCHA te koppelen. Heeft jouw website dit niet informeer dan bij de webdesigner of upload een plugin die deze beveiliging wel mogelijk maakt.

Andere mogelijkheden dan de CAPTCHA

Naast de reCAPTCHA maken onze websites ook gebruik van andere beveiligingspreventies zoals Blacklists en Honeypots.

Je kunt ook je formulieren en website beschermen door middel van content filters en spamfilters op serverniveau. De CAPTCHA is wel één van de makkelijkste manieren om van spam af te komen.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on google
Google+
Share on whatsapp
WhatsApp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Berichten die mogelijk ook interessant voor je zijn